onsdag 22. juli 2009

Hvordan piffe opp posesuppe/gryte

Ett triks for å sette den ekstra prikken over i-en på en vanlig posesuppe/gryte, er å bytte ut melk eller vann med fløte. Hvilke mengder man skal bruke kommer helt ann på suppa, men selv tar jeg som regel forholdet, vann/melk/fløte på øyemål, med dette kan du også kontrolere tykkelsen på middagen, og fett-innholdet.

Noe annet som vil gjøre middagen fyldigere og mer smakfult, er å legge til litt ekstra fisk eller kjøtt. Hva du bruker er selvfølgelig avhengi av hvilken rett du skal ha, og hva du selv liker, til feks. fiskesuppe, så liker jeg å bruke;ferske reker, breiflab/ulke,steinbitt,laks eller/og ørret-filet. Jeg vil nokk annbefale å kutte filetene opp i passe terninger på ca 1*1cm. og leggedem i gryta 5-10 min før servering.

Kjøtt som du vil legge oppi bør enten være kvernet(kjøtt/karbonadedeig) eller kuttes i 1*1cm. store biter. Du bør også brune/frese kjøttet i stekepanne før det skal opp i gryta. Personlig pleier jeg å steke kjøttet i gryta, og blande suppa/gryta oppi etter att kjøttet har fått en fin brunfarge, dermed sparer du opp vask,utstyr og arbeid, men da bør du ha en solid gryte som er bergnet på slik bruk.

Vis du tester ut noe av dette så bør du være forsiktig så du ikke overdrive, da går fort all maten på dunken. Har du i ekstra kjøtt/fisk, beregn til sammen ca.100-150gr. ekstra pr voksen. Bytter du ut noe av væsken, prøv å bruke ca. like mye væske som annbefalt.

Nyt maten og god appetitt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar